ASPEKT 2/2001 - D(r)ámy
Dámy a drámy: od prvej dramatičky, cez rodovo rozkolísaného Shakespeara až po súčasné slovenské autorky.
play, play, every day, play and play and play away, and then play the play you played to day, the play you play every day, play it and play it. Play it and remember it and ask to play it. Play it, and play it and ask to play it.
Play it, and play it and play away. Certainly everyone wants you to play, everyone wants you to play away, to play every day, to play and play, to play the play you play everyday, to play and remember it and ask to play it and play it and to play away and to play everyday and to play away and to play everyday and to-day and all day. That’s the way to play, to play everyday and all day, to play away, to play and play and play, to play and to remember what you play and to play it the next day and to ask to play it another day and to play it and to play it everyday, to play it to-day, to play it all day...
(Gertrude Stein)
Obsah čísla:
PREDOHRA:
PREDSTAVUJEME EVA WEIßMANN
1. DEJSTVO
SIGMUND FREUD: Fragment analýzy prípadu hystérie
JUDITH LEWIS HERMAN: Zabudnutá história
CAMILLE MORTAGNE: Liečba rozprávaním sa mení na psychodrámu
SOŇA ŠIMKOVÁ: Hélène Cixous ako dramatička
HÉLÈNE CIXOUS: Cesta z legendy
ROZHOVOR JOSETTE FÉRAL S ARIANE MNOUCHKINE
MARGUERITE DURAS: Divadlo
ELFRIEDE JELINEK: Čo sa stalo, keď Nora opustila svojho muža, alebo Opory spoločností
BARBORA SCHNELLE: Kdo je Elfriede Jelinek?
PÍSANIE AKO BOJ POHLAVÍ — Z PSYCHOANALYTICKÉHO ROZHOVORU S ELFRIEDE JELINEK
ELFRIEDE JELINEK: Klára S.
BARBORA SCHNELLE: Fenomén umělkyně
CARYL CHURCHILL: Top Girls
JANA BŽOCHOVÁ–WILD: Caryl Churchill — klasička feministického divadla
PRESTÁVKA:
POZVANIE DO BÜFÉ
ROZHOVOR ASPEKTU SO CHARLOTTE KEATLEY
2. DEJSTVO
SILVIA BOVENSCHEN: Inscenovanie inscenovanej ženskosti: Wedekindova Lulu — paradigmaticky
MONIKA MEISTER: Evina ostýchavá reč a zvraty scénického zobrazenia. O „neviditeľnom divadle“ Heinricha von Kleista
LISA FISCHER: O hrozivej modernosti antimoderny viedenskej moderny alebo o kulte mŕtvych vecí
CLAUDIA BALK: Inscenovaná ženskosť — oslavované herečky
ANNA GRUSKOVÁ: Femme fatale s odstupom
ARTHUR SCHNITZLER: Básnik a herečka
ANNA GRUSKOVÁ: Čtení o Emě Destinnové
ELAINE ASTON: Hľadanie tradície. Feminizmus a dejiny divadla
HILDE HAIDER–PREGLER: Nuda mizí z (divadelní) vědy
MARVIN CARLSON: Divadelné teórie: dvadsiate storočie od roku 1980
INTERMEZZO:
ČÍTANIE Z KNIHY
GERMAINE GREER Eunuška
3. DEJSTVO
JANA BŽOCHOVÁ–WILD: Recepcia Shakespeara: od čítania žien k feminizmom
SOŇA NOVÁKOVÁ: Ženy o Shakespearovi: hlasy z Anglie 18. století
PHILIPPA BERRY: Shakespearove tragické zakončenia: feministická perspektíva
HANNA SCOLNICOV: Veky muža, veky ženy
CURDELLA FORBES: Revidovanie Shakespeara: karibská feministická perspektíva
JANA BŽOCHOVÁ–WILD: Ako sa jej (ne)páči
PRESTÁVKA:
VERNISÁŽ VÝSTAVY Z VÝTVARNÉHO DIELA INGRID HRUBANIČOVEJ VO FOAJÉ DIVADLA
4. DEJSTVO
EVA MARTINOVÁ: Dům na samotě
ZUZANA ULIČIANSKA: Citová zmes
SOŇA FERANCOVÁ, OĽGA BELEŠOVÁ: Pravdivý príbeh Oľgy B., ženy so zlatými rukami
ANNA GRUSKOVÁ: Slepé lásky
VOĽNÉ ZOSKUPENIE: Módna prehliadka alebo Ponuka vytvára dopyt
ALENA WAGNEROVÁ: Generálna pauza
EVA TALPOVÁ: Panelhrad
OPONA: POTLESK
MIRKA VODRÁŽKOVÁ: Pohlavní travestie Oliny Francové
MIREK VODRÁŽKA: Ukřižovaná žena z Rudolfina
informujeme
KALENDÁRKA 2001
JÚLIUS GAJDOŠ: „Nová vlna“ performačného umenia
WOMEN AND PERFORMANCE
JANA CVIKOVÁ: Čo má čadar spoločné s vatikánskou zmluvou
VYHLÁSENIE ČLENIEK EXPERTNEJ SKUPINY PRE VZDELÁVANIE A VÝSKUM, RODOVÉ ANALÝZY A ŠTATISTIKY KOORDINAČNÉHO VÝBORU PRE PROBLEMATIKU ŽIEN
PRACOVNÝ MATERIÁL K ZÁKLADNEJ ZMLUVE MEDZI SR A SVÄTOU STOLICOU
INICIATÍVA ZA MOŽNOSŤ VOĽBY
INICIATÍVA INAKOSŤ
KONAŤ PROTI NÁSILIU NA ŽENÁCH
nové knihy v redakcii
ANGELA REPKA: Ženy, duchovný úrad a budúcnosť cirkvi
MIREK VODRÁŽKA: Nová ideologie a její spojenci
LÍVIA DIDIČOVÁ, NATÁLIA VENDELOVÁ: Ženy, rodina a priestor
Z PRÁC ŠTUDENTIEK
ZUZANA BENKOVÁ: Básne
recenzujeme
ADRIANA JESENKOVÁ (Carole Pateman: Sexuálna zmluva)
ĽUBA LACINOVÁ (Christa Wichterich: Globalizovaná žena)
ADAM BŽOCH (Janet Sayers: Matky psychoanalýzy)
VIERA BAČOVÁ (Tove Skutnabb–Kangas: Menšina, jazyk a rasizmus)
ADRIANA JESENKOVÁ (Ann Oakleyová: Pohlaví, gender a společnost)
ETELA FARKAŠOVÁ (Jana Juráňová: Utrpenie starého kocúra)
DANA KRŠÁKOVÁ (Etela Farkašová: Po dlhom mlčaní)
IRENA MALEC (Krystyna Kłośińska: Ciało—pożądanie—ubranie.Owspółczesnych powieściach Gabrieli Zapolskiej)
DANA KRŠÁKOVÁ (Mary Hockaday: Kafka, láska a odvaha. Život Mileny Jesenskej)