Ostro sledované obťažovanie

V televíznej relácii som za necelých 15 minút videla také napätie, hrôzu, des, obraty aj obrazy, že sa mi chcelo... schovať raz a navždy do skrine. Po tejto štvrťhodinke som z počítača vymazala album českej speváckej dvojice a na preplnený kopec „významných“ osobností, o ktorých sa vždy radšej zabudne, že sú schopní sa správať ako sexistické prasce, som si prihodila ďalších dvoch mužov.

V Show Jana Krause došlo k súhre známej hudobnej dvojice Čokovoko, oscarového režiséra Jiřího Menzla, uznávaného moderátora Jana Krausa, ako aj publika. Každá z týchto postáv zohrala svoju úlohu v live scénke stvárňujúcej sexuálne obťažovanie majsterky Slovenska v bikini fitness Maríny Hámovej. Na obrazovke neviditeľné úlohy zohrali aj ľudia zo zákulisia relácie. A ak by niekto pochyboval o tom, či naozaj išlo o sexuálne obťažovanie (súdiac podľa niektorých internetových diskusií), začnem od začiatku.

Podľa Výboru na odstránenie všetkých foriem diskriminácie žien (Výbor CEDAW) sexuálne obťažovanie „zahŕňa také nepríjemné sexuálne motivované prejavy správania ako fyzické kontakty a sexuálne návrhy, poznámky so sexuálnym podtónom, predvádzanie pornografie a sexuálnej túžby, či už slovne, alebo konaním. Také správanie môže byť ponižujúce a môže ohrozovať zdravie alebo bezpečnosť – je diskriminačné, ak sa žena odôvodnene domnieva, že jej námietka/sťažnosť by ju mohla znevýhodniť v súvislosti s jej zamestnaním, vrátane prijatia do zamestnania alebo povýšenia, alebo ak také konanie vytvára nepriateľské pracovné prostredie.“ (Magurová, 2008, zvýr. ZM)

O tom, že išlo o nepríjemné sexuálne fyzické kontakty, poznámky so sexuálnym podtónom, že to bolo pre Marínu Hámovú ponižujúce a v prípade, že by sa ohradila, jej pozíciu by to len zhoršilo, svedčí nasledujúci prepis časti relácie. (Vopred sa ospravedlňujem za možné chyby v prepise češtiny.)

 

K: Dámy a pánové, naším dalším hostem je Marína Hámová. (Potlesk)

166

 

 

 

 

 

 

 

Na scénu prichádza Hámová v bikinách, čo spôsobí značný „rozruch“ a u dvoch hostiek aj pobavenie. Zuzana z Čokovoko naznačuje plesnutie po Hámovej zadku, spolu s Adélou ho rukami vo vzduchu akoby obkresľujú. V tomto bode sa možno zamyslieť nad tým, akú úlohu v relácii zohrala dramaturgia, ktorá umožnila alebo iniciovala, aby Hámová prišla do štúdia v plavkách, a strávila tak celý rozhovor (nielen predvedenie póz hodnotených na súťažiach bikini fitness). Samotná skutočnosť, že ako jediná bola v štúdiu takmer nahá, ju dostal do znevýhodnenej situácie. Zdá sa, že prítomnosť nahého tela akoby oprávňovala okolie, aby si ho privlastnilo, z človeka s ľudskou dôstojnosťou sa stáva vec, s ktorou sa okolie môže hrať.

K: Marína Hámová je mistryně Slovenska v bikini fitness?

H: Áno, v bikini fitness.

K: Je to správně?

H: Áno, je to správne.

K: Pardon, já jsem v tom malinko neorientovanej, bikini fitness, v čem je ta disciplina speciální nebo specifická? Musí mít člověk bikini?

H: Samozrejme, to je podmienka, ale je to niečo podobné ako fitness, ale je to o niečo ľahšie, nemusíme tam robiť také figúry, aké robia fitnesáčky, my robíme iba štyri základné pózy a takú promenádu v plavkách.

K: Promenádu v plavkách, ale já jsem někde čet, že vy jste v rámci té soutěže měla problém, že jste měla malý prsa...

H: Áno, mala som malé prsia, lebo tým cvičením mi trošku spadli.

K: Pardon, nám tady zdivočel, pan režisér...

167

 

 

 

 

 

 

 

Rozhovor o tele Maríny Hámovej a jej prsiach vyvolal ďalšiu vlnu smiechu u dvojice Čokovoko, nekontrolovaný pohľad Jiřího Menzla a rovnako nekontrolovaný smiech Jana Krausa. Pritom pri nich sedelo sedemnásťročné dievča, ktoré otvorene hovorilo o svojom tele, ktoré je neodmysliteľne spojené s jej prácou a s jej úspechom. Nech už mám na túto súťaž akýkoľvek názor, jej stelesnením nie je jedna osoba. Neslušné chlipné očumovanie Jiřího Menzla pritom moderátor zľahčuje tým, že ho nazýva „zdivočením“, navyše jeho pozíciu zvýznamňuje, keď ho oslovuje prostredníctvom profesie „pan režisér“ (hoci v tomto kontexte môže takéto oslovenie vyznieť aj ironicky). Menzl sa v tejto chvíli stáva „divým“, nenesie teda zodpovednosť za svoje ďalšie správanie.

M: Já jsem se jen chtěl podívat, co jsou to malý prsa.

K: Pozor, to se dozvíme... tak vy jste měla malý prsa?

H: Áno.

K: A to vadí v té disciplíně?

H: Áno, to vadí, keď sa chcem posunúť na profesionálnu úroveň.

K: Á, čili když se chcete posunout, tak si musíte posunout i velikost těch prsou.

H: Áno, musíte si ich dať zväčšiť. A keď to nejde prirodzene, tak to musíte dať opraviť operáciou.

Aj Hámová hovorí o svojom tele ako o veci, ktorá sa dá prispôsobiť, pokaziť a opraviť.

K: No, a takže jste to podstoupila, ale oplatilo se to, neboť jste vyhrála, že jo...

H: Nie, ja som to podstúpila až potom.

K: Potom, co jste vyhrála?

H: Áno.

K: No tak to nevadilo, když jste vyhrála...

H: Ale to som bola iba na Slovensku, ja chcem ísť teraz do Ameriky.

K: No a jak jste na to přišla třeba, na tenhle obor vůbec bikini fitness? Jste si někde našla, nebo jste to sledovali dlouhodobě?

H: No, to tak spontánne prišlo, lebo sme raz boli s priateľom vo fitku a on robí fitness trénera, a tam sme sa dozvedeli, že vznikla nová kategória, lebo to je pomerne nové, u nás na Slovensku iba rok to funguje...

K: A u nás to je, v Česku vůbec?

 

 

 

 

 

 

 

H: Áno, samozrejme.

K: Pozor, oni někam jdou pryč.

K: Hm, tohle je takzvaně Menzl fitness. (Smiech) No, ale v Česku je tu taky ta disciplína?

170

 

 

 

 

 

 

 

Po tom, ako si Menzl presadol bližšie k Hámovej, Čokovoko mu podali pero, ktorým začal do prítomných štuchať ako neposlušný žiak na hodine matematiky. Opäť teda prerušili rozhovor Krausa s Hámovou, ktorý sa od jej pŕs konečne presunul k súťaži. Trojica prítomných neustále narúšala vysielací priestor (a neskôr aj fyzický), ktorý by v tejto chvíli mal byť venovaný štvrtej hostke Maríne Hámovej. Na viacerých miestach to priznáva aj moderátor.

H: Áno. My tu padá ten pod.

K: To nevadí, tady je tak rušno, že nemáme vůbec čas mluvit.

H: No šak to.

K: (Otázka pre Menzla a Čokovoko) A vy se tam perete, nebo co tam děláte?

M: Holky mně naváděj.

K: Holky vás naváděj? Ale, to ale znamená, ten váš partner dělá fitness, ale bikini fitness pro chlapy doufám není.

H: Nie, našťastie.

171

 

 

 

 

 

 

 

K: A tak jste na to přišla, a teď se nenechte rušit...

K: Jeden z největších českých režisérů se vám právě v této chvíli podepsal na rameno. (Smiech) Byl by velký omyl si teďka opláchnout to rameno.

V tejto chvíli vidieť zmätok v tvári Maríny Hámovej, ktorej sa bez opýtania dotýka muž. Akoby však mohla namietať, veď sa jej dotýka „jeden z najväčších českých režisérov“, moderátor ju ubezpečuje, že je to pre ňu česť, dve hudobníčky sediace vedľa nich Menzlovi asistujú a publikum sa na tom dobre baví. Môže povedať, že nesúhlasí? Môže si dovoliť takmer nahé 17-ročné dievča odstrčiť od seba 73-ročného držiteľa Oscara? Čo by o nej písali médiá a čo by to znamenalo pre jej kariéru? Čo o nej médiá písali doteraz? Najviac priestoru jej venovali, keď si dala zväčšiť prsia. A aký je mediálny obraz Menzla? Významný režisér, scenárista a herec, ktorého podvádzala manželka (za čo si podľa bulváru vyslúžila titul „najnenávidenejšia manželka šoubiznisu“), grant, ktorý vedome a dobrovoľne zanechá svoje bohatstvo nevlastnej dcére. Ku komu sa asi mediálna obec prikloní? Spraví z nej hysterku, ktorá nevie oceniť režisérove kvality? Veď čo už by sa jej mohlo stať pred očami toľkých ľudí...

H: Ale máte pekný podpis, teda, musím uznať.

K: No, to má krásnej podpis. (Smiech)
K: Jste ho povzbudila, to jste neměla dělat.

172

 

 

 

 

 

 

 

Nielenže Menzl nezodpovedá za svoje činy, lebo je „divý“, podľa Krausa je za ne dokonca zodpovedná Hámová.

H: Tak teraz si nebudem nohu umývať.

K: Konečně začínám mít pochopení pro autogramiády.

H: Vidíte to?
K: No, ale ještě mi řekněte, vy jste říkala, že tam jsou čtyři ty pózy nebo co.

H: Áno, štyri pózy...

K: Pardon, co vám tam napsal? Jiří Menzl.

H: Jiří Menzl.

K: Pak napíšu na druhou nohu svoje. Pane režisére, chtěl bych vás jen poprosit, tuhle půlku kdyby jste mi nechal.... Si napíšu svoje.

M: Já mám tady práci.

K: Pište. Ale ty pózy, to by jste nám třeba mohla ukázat?

H: No samozrejme.

K: Pořád si s tým nedělejte, co vás tam zlobí?

H: Mne to padá z ucha tuto, ja mám malé ucho zrejme, asi treba zväčšiť aj uši.

173

 

 

 

 

 

 

 

Marína Hámová pristupuje na rozohranú hru. Najskôr trochu nesmelo, zdá sa však, akoby hra podľa sexistických pravidiel upevňovala jej pozíciu, už nie je v štúdiu outsiderkou. O tom, že ide len o zdanlivé upevňovanie pozície, však svedčí aj situácia, keď sa zo subjektky hosťujúcej v televíznej relácii stáva objekt, o ktorom sa rozprávajú dvaja muži: „Pane režisére, chtěl bych vás jen poprosit, tuhle půlku kdyby jste mi nechal“.

K: Jste mohla už s prsama. To jak jste tam byli, jste mohla říct, prsa, uši...

H: Zabudla som na to.

K: Můžu se tam podívat, co tam máte? No jo, tak to jsou opravdu jenom dírky do hlavy... (smiech) na tom to nemůže držet. Díky, takže:

174

 

 

 

 

 

 

 

K: Já bych se vám taky rád podepsal.

H: To som rada.

K: Prosím vás a za rok nám pošlete fotku s panem režisérem, že to pořád máte. Tady, to mi nevyšlo, když pak to opravíme v šatně. No ale já bych chtěl ty pózy, protože ty tam hrají nějakou roly při té soutěži? Jako jak dobře ji uděláte nebo co?

H: No, ako pritom urobíte ten pohyb, lebo keď sa tam iba tak postavíte, tak to neni moc zaujímavé.

K: Tak to není ono. No a ty jsou čtyři a děláte je jako? Za sebou, na hudbu nebo jen tak?

H: Tak zvykne sa používať hudba, ale v tom adrenalíne ju ani nepočujete, takže na tom pódiu zvyčajne ani nepočujem, ale zvykne sa používať.

175

 

 

 

 

 

 

 

K: Promiňte, já jsem tu jak pumpa už opravdu. Člověk se chce chvíli bavit a jsou to ty dvě, škodolibost, samozřejmě. Dobře, jen pijte, pardon. (Menzl obleje H. vodou, smiech) Ono, on vás pan režisér trochu polil, já nevím, čím to utřít, leda Honzíkem (vytiahne bábku v podobe, ktorá predstavuje jeho samého).

H: Dal to trošku vedľa, takže nebude to vadiť. 

K: Tohle je jedinej hadřík, který tu mám, jinak tu nemáme

H: Nebude to vadiť, to uschne po čase.

K: Nebude to vadit, ale mohla by jste nám ukázat ty…

H: No samozrejme,

(…)

176

 

 

 

 

 

 

 

(Marína Hámová predvádza pózy, trojica na gauči si pritom zakrýva oči)

K: A ty tři další?

H: To boli štvrťobraty, takže akože štyri.

K: Čtyři. No, no vy tady vůbec nedáváte pozor. Ale na druhou stranu,... tak maminka má radost.

H: No samozrejme, je pyšná.

K: Je pyšná, já jsem někde čet, že aspoň se neflákáte někde po diskotékách.

H: Ja si myslím, že vždycky lepšie ako niekde...

K: Já vím, já tuhle šanci neměl, takže já byl na diskotéce.

H: Vidíte, to ešte nebola táto kategória, mohli ste skúsiť.

K: No není do dneška. Do dneška není pro chlapy žádnej biznis, ehm, bikini fitness.

H: Tak ste mohli skúsiť ženskú.

K: Tady se nám to rozjelo vedle. (Smiech)

178

 

 

 

 

 

 

Vyvlastňovanie tela Maríny Hámovej pokračuje. Obaja prítomní muži si ho už rozdelili, podpísali ho, označkovali. Menzl, posmelený všeobecným súhlasom, smiechom, a teda v domnienke, že skvele zabáva publikum, tisne svoje pery na plece mladej ženy. Každým svojím činom posúva hranice jej súkromia, resp. sa posúva za hranice jej súkromia. Opäť všetko s lakonickým komentárom moderátora, ktorý „nevie, ako to dopadne“.

K: Musíme dělat, protože já nevím, jak to dopadne.

H: Však to, že kde to skončí toto.

K: Kdy?

H: Že kde... Kde to skončí tuto s pánom Menzlom?

K: To víte, to asi nikdo neodhadne.

H: Však práve.

K: Ale, tak je to hezké, že sem jdete a hned napoprvé s panem Menzlem takovej krásnej zážitek.

H: No šak to, som sa na to tešila.

K: Jo?

M: Já taky.

K: A pan Menzl taky.

H: (Smiech) S tým rúžom.

K: Sluší mu to, že?

H: Je pekný, naozaj.

K: No ale teď se chystáte do světa díky tomu, že máte zvětšená prsa.

H: Teraz sa chystám do Ameriky.

K: Do Ameriky. Je to hlavní nějak?
H: Áno, tak je to najviac rozšírené. Tam to vzniklo a tam je to na najvyššej úrovni.

K: Dobře a když to vyhrajete, jakej to může mít pro vás efekt?

H: No, že tam na tom už zarábam peniaze a tam je to o väčšej prestíži, tam už budem slávnejšia.

179

 

 

 

 

 

 

(Zuzana z Čokovoko ukazuje rukou pod prsník a niečo vysvetľuje Menzlovi)   

K: Tam už se za to vydělává. Musíme dělat rychle, chystají něco velkýho.

(Menzl sa nakláňa k Hámovej, pozerá sa jej na prsia, Zuzana mu ukazuje palec hore)

K: Jak tam vyděláte peníze, jakože budete pak fotit pro časopis nebo...

H: Áno, tam sa buď fotí, robí sa fotomodelka, alebo už len za tie súťaže sa tam dostávajú dosť veľké peniaze.

180

 

 

 

 

 

 

(Menzl prikladá pod prsník Hámovej pero)

Zuzana sa rozhodla, že prostredníctvom chlipného režiséra odskúša pevnosť Hámovej pŕs. Vo chvíli, keď niekto bez dovolenia začne „skúšať“ cudziu časť tela, spraví z iného človeka predmet na hranie. Vyvlastnenie Hámovej tela dokonali, je odskúšané, zhodnotené, označkované. Nielenže je predmetom verejného záujmu, ale je akoby verejným vlastníctvom, každý z prítomných si s ním robí, čo uzná za vhodné. Okrem Maríny Hámovej.

H: Čo mi to tam dávate? Nedrží to, sú malé.

A: Né, jsou právě že pevné, dobrý.

H: No, sú tu, ešte nespadli.

K: Všechna ta iniciativa jde od Čokovoko

H: Všimla som si.

K: Ale pan režisér je velmi rád poslouchá. (Smiech)

K: Čili, letos jedete do Ameriky, třeba to tam dobře dopadne nebo nedopadne, to je jedno, vrátíte se a co? Budete pořád dělat bikini fitness teda?

H: Áno, samozrejme.

K: A to budou další soutěže? Nebo to se vždycky od mistrovství k mistrovství?

H: Nie, v Amerike je to celoročne. U nás na Slovensku sú to buď majstrovstvá, tie sú na jar, alebo potom na jeseň sú jedna alebo dve súťaže, čiže u nás to nejak nič moc neznamená, ale v tej Amerike sú súťaže od februára až do decembra.

181

 

 

 

 

 

 

K: Dobře. (Pohľad na Menzla, smiech) To je divnej pohled, tohle. Ale na druhou stranu, tak ten partner má z toho radost, že jste takhle úspěšná?

H: No samozrejme, lebo on ma aj trénuje, takže on má z toho najväčšiu radosť.

K: No samozřejmě. Na jak dlouho jedete do Ameriky teď?

H: Teraz asi nejak na dva týždne, závisí od toho, ako sa zoženú na to sponzori.

K: Moment, já se musím taky chvíli dívat, co to tam dělají. (Pohľad na Menzla, smiech) No a on vás připravoval, ale nemá trochu strach, že se z vás stane taková světoběžkyně?

H: Nie, lebo on ide všade so mnou.

K: On je všude s váma? Tady taky dneska?

H: Samozrejme.

K: Jo? Tady je někde? Ahá, pane režisére. (Záber na Menzla)

K: To je dobře, že jste si tu pusu zakrvácel sám. (Smiech) A kdepak hačá, partner, hmm?

H: Tam, v takej pásikavej mikine.

K: Jé, a to vypadá hodně ostře.

H: Tak on robí kulturistiku, tak sa na to hodí. 

K: (Menzlovi) Já vás pak seznámím.

M: Né, holky mne navedli.

K: (Menzlovi) Můžete ho potom obsadit do filmu nebo něco.

182

 

 

 

 

 

 

V tejto časti rozhovoru dochádza k niekoľkým zvratom. Predmetom debaty sa stane Hámovej priateľ a tréner. Zo slov sa zdá, akoby moderátor predpokladal nevôľu hostkinho partnera zapríčinenú jej úspechmi a cestovaním. Veď aby žena po svete chodila a muž sedel doma? Hámová však moderátora ubezpečuje, že jej úspechy sú partnerove úspechy, takže je vlastne všetko v poriadku.

K posunu dochádza, keď sa Kraus dozvie, že Hámovej priateľ je v sále. Telo, ktorého polovicu označkoval svojím podpisom, nielenže „patrí“ niekomu inému, ale ten niekto je veľmi blízko. V tej chvíli na nárok na svoju polovicu tela zabúda a všetku zodpovednosť hádže na Menzla, ktorému údajne hrozí nebezpečenstvo. Predpokladá sa, že prítomný muž – kulturista – bude telo, ktoré mu „patrí“, fyzicky brániť. Od tejto chvíle žiadne sexuálne narážky, žiadne dotyky či slizké bozky.

K: (Hámovej) A kolik vážíte?

H: Teraz 57.

K: No, a kolik by jste chtěla?

H: Tak 53, plus keď budem mať ešte pred súťažou, tak odvodňujem, to také tri kilá pôjdu dolu, takže okolo takých 50 na súťaži.

K: Vy před soutěží odvodňujete?
H: Áno, ja tri dni nepijem.

K: Vy tři dni před soutěží nepijete? A shodíte kolik? 

H: No také tri kilá.

K: Tři kila? Tak to abych přestal v úterý pít. To tady budu ve čtvrtek za Twiggi, hele. A každej takhle shodí, když odvodňuje?

H: Áno, samozrejme, veď väčšinu pod kožou tvorí voda, takže aj svaly aby vyšli von, tak musíte tú vodu dostať z tela von.

M: Co tomu říkají doktoři?

H: Tak nepýtala som sa ich...

K: Jak komu. Jí řeknou, že je to v pořádku.

H: Tak je to iba nárazové.

K: Nám řeknou, že je to zabiják.

H: Tak ono je to zabijak, tam na tej súťaži ledva držím, ledva stojím, ale zvládnem to.

K: Ledva držíte, ledva stojíte? Čili vy si vlastně skoro nepamatujete tu soutěž. Pak vám ve špitále řeknou, jak jste se umístnila.

H: Stihnem ešte prevziať cenu večer.

K: Já jdu na JIPku jenom říct, že Marína byla druhá. Marína Hámová.

 

Súťaž, ktorá si vyžaduje, aby jej účastníčky niekoľko dní neprijímali tekutiny, si vyžaduje minimálne širšiu diskusiu. Za jej nezmyselnosť však nezodpovedá jeden človek, nezodpovedá za ňu 17-ročná Marína Hámová, hoci v Show Jana Krase túto súťaž prezentuje. Prezentuje však hlavne seba, lebo pre upevnenie svojej profesionálnej pozície a získanie sponzorov podobné relácie potrebuje. (A potrebujú ich aj tí, čo potrebujú úspechy Hámovej.) Rovnako ako nové prsia Marína Hámová potrebuje vydržať sexuálne obťažovanie, na ktorom sa podieľa celkom veľká skupina ľudí. Od tých, ktorí ju poslali do kresla len v bikinách, cez tých, ktorí nereflektovali pocity, ktoré v nich nahé telo vyvolávalo, neváhali sa ho sprostredkovane alebo priamo dotýkať, až po tých, ktorí pripravili takýto zostrih relácie. Nevynechajúc ani ľudí, ktorí sa na tom všetkom dobre bavili.

Zdá sa, že nahota cudzieho tela v ľuďoch búra zábrany, vyvoláva pocit odľudštenia, objektifikácie „iného“. Bolo jednoduchšie obťažovať Hámovú preto, lebo bola takmer nahá. Hoci v našej spoločnosti to často nie je ťažké ani bez toho.

Ako citovať tento článok:

red. Ostro sledované obťažovanie In ASPEKTin - feministický webzin. ISSN 1225-8982. Uverejnené 30/01/2012. Získané 19/04/2024 - 08:05. Dostupné na http://aspekt.sk/node/725