„Séria v sebe spája tie najprimitívnejšie rodové stereotypy a využívanie vulgarizmov ako 'ozvláštňujúceho' prvku s úplnou dehonestáciou vzťahu medzi ženami a mužmi. Prezentovať predajnosť a kúpiteľnosť vzťahu ako niečo samozrejmé a navyše vtipné považujem za priam spoločensky nebezpečné; ide o normalizáciu asymetrie vo vzťahu," zhodnotila reklamu, ktorá získala anticenu od odbornej poroty, rodová expertka, prekladateľka a literárna vedkyňa Jana Cviková.
Počas medzinárodnej kampane 16 dní aktivizmu proti násiliu páchanému na ženách [4] udelil tím Sexistického kixu [5] dve anticeny za najsexistickejšiu reklamu [6]. Spomedzi 112 nominovaných reklám ich vybrali odborná porota a široká verejnosť. V hlasovaní verejnosti dostala najvyšší počet hlasov reklama na ťažné zariadenia spoločnosti TV Trailer, porota zložená z rodových a reklamných expertiek a expertov sa zhodla na reklame firmy Klenoty Aurum.
[7]„Séria v sebe spája tie najprimitívnejšie rodové stereotypy a využívanie vulgarizmov ako 'ozvláštňujúceho' prvku s úplnou dehonestáciou vzťahu medzi ženami a mužmi. Prezentovať predajnosť a kúpiteľnosť vzťahu ako niečo samozrejmé a navyše vtipné považujem za priam spoločensky nebezpečné; ide o normalizáciu asymetrie vo vzťahu. Na Patrónke v Bratislave sa takýto bilbord obzvlášť absurdne ocitol nad pútačom materskej školy,” zhodnotila reklamnú kampaň klenotníctva rodová expertka, prekladateľka a literárna vedkyňa Jana Cviková.
Podľa reklamného stratéga Pavla Minára „bolo pravdepodobne stratégiou získať pozornosť tých ľudí, ktorí považujú klenoty za nedostupný luxus. Výsledkom je však hlúpa a vulgárna reklama, ktorá zahnusuje verejný priestor,” uviedol.
O sexistických reklamách v tomto ročníku rozhodovali odborníčky a odborníci – Jana Cviková, spoluzakladateľka feministickej organizácie ASPEKT [8], rodová expertka Paula Jójárt, riaditeľka Aliancie žien – Cesta späť [9] Katarína Farkašová, sociologička a členka arbitrážnej komisie Rady pre reklam [10]u Oľga Gyárfášová, Kristína Pešáková z českej organizácie Nesehnutí [11], výkonná riaditeľka Rady pre reklamu [12] Eva Tiko Rajčáková, riaditeľka odboru rodovej rovnosti a rovnosti príležitostí [13] na Ministerstve práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky Oľga Pietruchová, zakladateľ brandingovej a marketingovej spoločnosti Inspirations Minar [14] Pavol Minár, prezident Klubu reklamných agentúr Slovenska [15] Róbert Slovák a spoluzakladateľ reklamnej agentúry Triad [16] Martin Woska.
Najviac palcov dole od verejnosti získala reklama na ťažné zariadenie
Tento rok hlasovalo za anticenu Sexistický kix takmer 1 400 ľudí, čo je oproti minulému ročníku až o 600 viac. V hlasovaní rozdali vyše 20 000 dislajkov, ktorými vyjadrili svoj nesúhlas so sexizmom v reklame. Najvyšší počet hlasov od širokej verejnosti dostala reklama spoločnosti RV Trailer na ťažné zariadenia s počtom hlasov 653, čím si vyslúžila anticenu Sexistický kix.
„Reklama účelovo využíva časť ženského tela (fragmentáciu) bez súvisu s produktom. V spojení s headlinom je vizuál dvojzmyselný, vulgárny a voči ženám ponižujúci. Samotný koncept danej reklamy ohrozuje dobré meno reklamy ako takej a uvedené spojenie vizuálu a headlinu porušuje všeobecné normy mravnosti a slušnosti,” vyjadrila sa k výsledkom hlasovania verejnosti Eva Tiko Rajčáková, výkonná riaditeľka Rady pre reklamu.
[18]V tesnom závese za anticenou sa v hlasovaní verejnosti umiestnili reklama pizzerie TUSI a inzerát na čistenie cesnaku v Raslaviciach od neznámej firmy.
Reklama pizzerie TUSI, ktorá sexualizovane zobrazuje ženu bez súvislosti s produktom a stereotypne poukazuje na atribúty „správnej“ ženy a jej miesto v kuchyni, získala od verejnosti 623 palcov dole. Inzerátu neznámej firmy s ponukou práce čistenia cesnaku za nižšiu mzdu pre ženy ako mužov, ktorý je ukážkou rodovej diskriminácie, udelila verejnosť 540 hlasov.
Iniciatíva Sexistický kix vznikla v rámci aktivít Aliancie žien – Cesta späť. Spolu s partnerskou organizáciou ASPEKT pripravili pre zadávateľov reklamných kixov balíček publikácií venovaných rôznym témam z oblasti rodovej rovnosti.
Kedy je reklama sexistická? Čítajte na: ruzovyamodrysvet.sk [19]
red. Sexistickým kixom roku 2018 sa stáva... In ASPEKTin - feministický webzin.
ISSN 1225-8982. Uverejnené 09/31/2011. Získané 03/29/2024 - 06:47.
Dostupné na http://aspekt.sk/print/3014