Hoci na uliciach vedno štrajkujú učiteľky i učitelia, v médiách sa dočítame len o štrajku učiteľov. Ako dostať učiteľky do štrajku jazykovo? O možnostiach a otázkach používania rodovo vyváženého jazyka píše Jana Cviková: „Obvyklá argumentácia ekonómiou mediálnych textov neobstojí, keď sa okrem rodovo explicitného spojenia štrajk učiteliek a učiteľov podľa kontextu určite dalo informovať aj rodovo neutrálne o učiteľskom štrajku.“
Hoci na uliciach vedno štrajkujú učiteľky i učitelia, v médiách sa dočítame len o štrajku učiteľov. Ako dostať učiteľky do štrajku jazykovo? O možnostiach a otázkach používania rodovo vyváženého jazyka píše Jana Cviková [2]:
„Netreba zvlášť zdôrazňovať, že v médiách bývajú aktérky rôznych udalostí často jazykovo skryté. Generické maskulínum sa v slovenčine používa pravidelne a bez ohľadu na reálne zastúpenie žien v skupinách, ktoré sa opisujú. V prípade učiteľského štrajku napríklad médiá informovali o štrajku učiteľov (napr. Štrajk učiteľov môže ohroziť maturity) bez ohľadu na skutočnosť, že školstvo patrí medzi odvetvia s najvyšším zastúpením žien (v školstve pôsobí takmer 80% žien). Obvyklá argumentácia ekonómiou mediálnych textov neobstojí, keď sa okrem rodovo explicitného spojenia štrajk učiteliek a učiteľov podľa kontextu určite dalo informovať aj rodovo neutrálne o učiteľskom štrajku.“
Čítajte viac o možnostiach používania rodovo vyváženého jazyka v publikácii Ako používať rodovo vyvážený jazyk. Možnosti, otázky, príklady [3]. Ešte viac sa o tejto téme dozviete v publikácii Analýza významu a možností používania rodovo vyváženého jazyka [4], ktorú pripravil autorský kolektív Jana Cviková [2] (ed.), Jana Juráňová [5], Ľubica Kobová [6], Zuzana Maďarová [7], Alexandra Ostertágová [8], Lucia Satinská, Júlia Vrábľová a Maroš Terkanič.
red. Učiteľky v štrajku In ASPEKTin - feministický webzin.
ISSN 1225-8982. Uverejnené 09/31/2011. Získané 03/28/2024 - 23:51.
Dostupné na http://aspekt.sk/print/2559