Bývalý predseda KDH Ján Čarnogurský tvrdí, že slovenská špičková politika nie je pre ženy [3]. A veru boli aj iní osvietenci v iných krajinách, ktorí mali podobný názor. Napríklad len nedávno, na sklonku 18. storočia.
Bývalý predseda KDH Ján Čarnogurský tvrdí, že slovenská špičková politika nie je pre ženy [3]. A veru boli aj iní osvietenci v iných krajinách, ktorí mali podobný názor. Napríklad len nedávno, na sklonku 18. storočia vo Francúzsku takíto osvietení muži popravili Olympe de Gouges [4], autorku Deklarácie práv ženy a občianky [5] (1791). Tento dokument napísala ako alternatívu k Deklarácii práv človeka a občana (1789), ktorá sa v skutočnosti vzťahovala len na mužov. De Gouges v Deklarácii práv ženy a občianky „priekopnícky nasvecuje myšlienky osvietenstva z feministickej perspektívy“ (Cviková, 2002, s. 139), odmieta klamstvá o tzv. rodovo neutrálnej formulácii ľudských práv a zdanlivú neutralitu pojmu človek, za ktorým sa (v rôznych jazykoch) často skrýva výlučne muž, a v dokumente spracúva aj problém vylučovania žien z verejného života. Pod zámienkou ju zatkli a popravili. Ako uvádza Jana Cviková v článku Olympe de Gouges: Deklarácia práv ženy a občianky, po jej smrti a po zákaze ženských klubov uvádzali de Gouges ako varovný príklad:
„Slová republikána Chaumetteho jasne dokazujú železnú vôľu vrátiť vzťah pohlaví do ´usporiadaných´ koľají: ´Pamätajte na túto mužatku (...) nehanebnú mužatku Olympe de Gouges, ktorá zakladala ženské spoločnosti, zanedbávala svoju domácnosť, chcela politizovať a páchala zločiny. Takéto nemorálne bytosti boli rozdrvené gilotínou, ktorá mstí zákony. (...) Chcete ju napodobňovať? Nie, lebo by ste cítili, že by ste neboli príťažlivé a opravdivo hodné úcty, keby ste nezodpovedali tomu, čomu vás predurčila príroda. Chceme, aby ženy požívali úctu; preto ich nútime, aby mali úctu samy k sebe.´
Olympe de Gouges popravili 3. novembra 1793.
Jej poprava bola súčasťou ťaženia proti politicky aktívnym ženám. 30. októbra boli totiž rozhodnutím francúzskeho Národného konventu zakázané všetky ženské kluby a organizácie. Konvent odôvodňoval svoje rozhodnutie tým, že ženy nemajú dostatok schopností potrebných na riadenie vecí verejných. Na otázku ´Vari by sa ženy mohli naplno odovzdať týmto užitočným a ťažkým úlohám?´ odpovedá jeden z členov konventu: ´Nie, pretože by boli potom prinútené pod tlakom povinností rezignovať na úlohy, na ktoré ich predurčila príroda.´“
(Úryvok z článku Jany Cvikovej Olympe de Gouges: Deklarácia práv ženy a občianky. In Cviková, Jana – Juráňová, Jana (ed.): Hlasy žien. Aspekty ženskej politiky [6]. Bratislava: ASPEKT 2002, s. 136 – 141.)
Gilotíny sa odobrali do múzeí, slovné zbrane sa v slovenskom verejnom priestore stále používajú. Aj také, ktoré naoko ochraňujú ženy pred nebezpečným miestom, akým je politika. Ale nech mi je na záver dovolené sa spýtať - kto u nás dvadsať rokov vytvára(l) takú politiku, ktorá je „veľmi tvrdá“ a v ktorej sa „bojuje nedovolenými údermi“?
Kobová, Ľubica - Maďarová, Zuzana - Ostertágová, Alexandra: Politiky a političky. Aspekty politickej subjektivity žien [7]
Kobová, Ľubica - Maďarová, Zuzana: Kradmá ruka feministky rozvažuje za plentou. Aspekty parlamentných volieb [8]
Cviková, Jana – Juráňová, Jana (ed.): Hlasy žien. Aspekty ženskej politiky [6]
ASPEKT 2/2000 - 1/2001 - Patriarchát [9]
ASPEKT 1/2000 - Nerodíme sa ako ženy, stávame sa nimi [10]
ASPEKT 2/1999 - Osobné je politické [11]
ASPEKT 2/1998 - Priestory žien [12]
Aspekt 2-3/1995 - Ženy a moc [13]
red. Je to pravda odveká... In ASPEKTin - feministický webzin.
ISSN 1225-8982. Uverejnené 09/31/2011. Získané 09/30/2023 - 03:18.
Dostupné na http://aspekt.sk/print/853