„Juráňová originálnym spôsobom uplatnila feministické inšpirácie ako prostriedok demýtizácie štúrovského pokolenia národných dejateľov. Prostredníctvom montáže historických dokumentov a rekonštrukcie života tzv. štúrovských žien poukázala na patriarchálne stereotypy v myslení a konaní štúrovcov," Píše Nadežda Lindovská o hre Misky strieborné, nádoby výborné.
Prenikanie feminizmu do slovenskej drámy a divadla je dlhodobý proces, ktorý úzko súvisí s demokratizáciou spoločnosti po roku 1989. Iniciačnú úlohu tu zohral feministický kultúrny časopis Aspekt [3]. Svojou intenzívnou vzdelávacou a edičnou činnosťou ovplyvnil postoj slovenskej spoločnosti k rodovej problematike. Feministickou výzvou pre slovenské divadlo sa stala hra spoluzakladateľky Aspektu Jany Juráňovej Misky strieborné, nádoby výborné [4] (1997).
Autorka ako prvá vniesla do slovenskej dramatiky jasne formulovaný feministický diskurz, ktorý sa začal intenzívnejšie presadzovať až po roku 2000. Hra Misky strieborné... vyrastá z kontextu spoločensko-kultúrneho pôsobenia a tvorivých skúseností autorky. Juráňová originálnym spôsobom uplatnila feministické inšpirácie ako prostriedok demýtizácie štúrovského pokolenia národných dejateľov. Prostredníctvom montáže historických dokumentov a rekonštrukcie života tzv. štúrovských žien poukázala na patriarchálne stereotypy v myslení a konaní štúrovcov.
Existuje súvzťažnosť medzi prvou slovenskou feministickou hrou a hrou klasičky západoeurópskeho feministického divadla Caryl Churchillovej Top girls [5] z roku 1982. Hra Misky strieborné... predbehla svoju dobu a doteraz si hľadá svoje miesto v repertoári slovenských profesionálnych divadiel.
Prečítajte si celú štúdiu [6], ktorá vyšla v časpise Slovenské divadlo. Revue dramatických umení 3/2011.
red. Feministická výzva slovenskej dráme In ASPEKTin - feministický webzin.
ISSN 1225-8982. Uverejnené 09/31/2011. Získané 03/28/2024 - 14:11.
Dostupné na http://aspekt.sk/print/883