Sexizmus v slovenskom normalizačnom filme očami Evy Filovej

Ako sa utváral obraz mužskosti v slovenskom filme v období normalizácie? Ako sa mužskí hrdinovia definovali na základe svojho vzťahu k ženám? Prečítajte si článok Evy Filovej Normalizačný sexizmus, ktorý vyšiel v časopise Filmovej a televíznej fakulty Vysokej školy múzických umení v Bratislave FRAME. Autorka v ňom dešifruje prvky sexizmu zakomponované vo filmových scenároch, vo vetách, nad ktorými sa v prvom momente ani nepozastavíme, ale ktoré majú veľkú výpovednú silu.

V článku sa dočítate, ako sa po roku 1968 zmenili na filmovom plátne herecké typy i postavy, ale aj námety filmov či pozadie ľúbostných príbehov. Dobové ponímanie mužskosti stelesňovali postavy od „rozorvaných romantických typov s antihrdinským postojom“, cez „zvodcovské typy v atraktívnom povolaní so sklonmi k nečistým praktikám a šmeline“, až „po tradičné patriarchálne typy“ a „ľudových a partizánskych fešákov“. (S. 275 - 276) Vzťahy týchto hrdinov k ženám pritom podľa autorky utváral „opakujúci sa model verbálneho prejavu – balansujúci medzi idealizáciou a znevažovaním, vulgarizáciou, násilím a humorným odľahčovaním.“ (S. 276) Jedným z príkladov môže byť úryvok dialógu z filmu Kto odchádza v daždi z roku 1974: „Už ste sa oňuchali? Spali ste spolu? Nespali. Prečo jej nešvihneš jednu, keď nechce? Si predsa chlap, sedliak.“

 

Ak sa chcete dozvedieť viac, čítajte článok Evy Filovej Normalizačný sexizmus z časopisu FRAME 1/2012.

V stredu 26. februára o 17.00 bude autorka v knižnici ASPEKTU prezentovať svoju novú knihu Eros, sexus, gender v slovenskom filme.

Ako citovať tento článok:

red. Sexizmus v slovenskom normalizačnom filme očami Evy Filovej In ASPEKTin - feministický webzin. ISSN 1225-8982. Uverejnené 19/02/2014. Získané 27/04/2024 - 12:31. Dostupné na http://aspekt.sk/node/2180